Neem contact op

Google Analytics is over de jaren heen steeds geavanceerder geworden. Nieuwe mogelijkheden, verbeterde rapportages, diepere segmentatie; de mogelijkheden lijken haast eindeloos. Al deze opties moeten natuurlijk wel duidelijk worden gepresenteerd. Enkele maanden geleden hebben ze een nieuw design gekregen en de aankomende weken wordt deze verder geüpdatet. De volgende aanpassingen kunt u verwachten.

Simpelere navigatie

De navigatie wordt simpeler gemaakt. Het betreft één navigatiebalk waarmee u overal meteen terecht kunt. Daarnaast wordt er een zoekfunctie toegevoegd. Ook is dit menu naar eigen smaak te verkleinen en vergroten.

google-analytics-simple-navigation

Pimp my reports

De “ouderwetse” manier van reports aanmaken was wat verwarrend: dashboards en snelkoppelingen stonden in de navigatie aan de linkerkant, aangepaste tabellen en rapportages stonden weer op het ‘Customization’ tabblad en aangepaste alerts stonden weer in het tabblad ‘Intelligence Events’. In de nieuwe Analytics zijn alle aanpasbare elementen bij elkaar ondergebracht onder één ‘Customization’ item in het linkermenu.

customization

Versimpeld Google Analytics View Switcher

In de huidige opzet kan er worden gewisseld tussen accounts, properties en views via een keuzemenu. Het nieuwe keuzemenu in de header zorgt er voor dat je kunt schakelen tussen views vanaf welke pagina in Google Analytics.

Google Analytics 360 gebruikers moeten mogelijk schakelen tussen organisaties om de account-set te zien die men zoekt.

google-analytics

Datumbereik als standaard instellen

Soms heb je gewoon een favoriete instelling die je het meeste gebruikt.  Als je Google Analytics vaak gebruikt zal je vast allang hebben opgemerkt dat het datumbereik áltijd weer op 30 dagen staat. Hoewel een langere periode vaak beter te gebruiken is ter optimalisatie, wil jij wellicht gewoon eerst de laatste zeven dagen zien. Of de laatste dag of misschien wil jij wel de afgelopen 12 maanden graag standaard inzien. Het is straks eindelijk mogelijk om de standaard datumbereik naar eigen smaak aan te passen. Vooral in een periode waarin je veel aanpassingen doorbrengt aan bijvoorbeeld een Google AdWords campagne is dit erg handig. Je wilt namelijk weten wat het effect is over de laatste paar dagen en niet over die overige drie weken waarin ‘niks’ is aangepast.

Ga door waar je bent gebleven

Op de ene pc heb je gekeken naar een account, maar nu log je opnieuw in bij Google Analytics op een ander device en nu blijkt dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Vervelend is dat he? Dat vond Google ook eindelijk en daarom kun je na de update gewoon doorgaan waar je was gebleven!

Zeg maar vaarwel tegen…

Er zijn ook een aantal zaken verdwenen. Zo zijn de automatische Intelligence Events verdwenen uit Google Analytics. Deze worden namelijk vervangen door Automatic Insights van Google Analytics Assistent. Ook zal de functionaliteit ‘In-Page Analytics’ de volgende update niet overleven. Deze functie wordt uit Analytics gehaald, maar is nog wel te gebruiken via officiële Chrome Extensie.

Wanneer wordt de update uitgerold?

Alle gebruikers zullen de aankomende weken de veranderingen ontvangen.

Wil jij graag een advies over jou Google Analytics Account? Of wil jij nu toch eens die uitleg krijgen, omdat het nog niet helemaal duidelijk is? Eén van onze Google Analytics Experts helpt jou graag verder!