Neem contact op

Het aantal mobiele aankopen is met 73% gegroeid in de tweede helft van 2012. In totaal deden 1,7 miljoen consumenten een mobiele aankoop. Het lijkt erop dat mobiele marketing een steeds grotere positie gaat innemen.

De Cijfers

Van de 1,7 miljoen consumenten die een mobiele aankoop deden, kochten 1,4 miljoen consumenten daadwerkelijk producten of diensten. De overige aankopen betroffen voornamelijk downloads en applicaties. De meeste mobiele aankopen werden gedaan middels een tablet of een smartphone. 51% van de consumenten koopt via de tablet en 49% van de consumenten doet dit via een smartphone. Hetgeen voornamelijk gekocht wordt via mobiele apparaten zijn kleding en schoenen.Daarna volgen producten zoals boeken en tijdschriften, sportartikelen, verzorgingsproducten en computer hardware.

Diensten zoals tickets en hotels worden ook regelmatig gekocht via een mobiel apparaat. De aankopen die via mobiele apparaten gekocht worden zijn voornamelijk de kleinere producten. Consumenten besteden gemiddeld €56,- aan mobiele aankopen. Dit is te verklaren door dat consumenten nog meer gewend moeten raken en meer vertrouwen moeten krijgen in de mobiele apparaten voordat er grote bedragen uitgegeven worden.

Gemak als drijfveer

Uit onderzoek van Thuiswinkel.org is gebleken dat de meeste mobiele aankopen thuis worden gedaan. Mensen kopen graag via mobiele apparaten wanneer men bijvoorbeeld op de bank zit. Daarnaast geven consumenten aan dat de smartphone vaak binnen handbereik ligt en dat zij met mobiele apparaten niet aan een locatie gebonden zijn. Gemak is dus de belangrijkste drijfveer voor het doen van mobiele aankopen. Consumenten willen op de meest eenvoudige manieren kunnen winkelen via een tablet of een smartphone. Websites dienen dan ook te voldoen aan deze voorwaarde van consumenten.

Websites verbeteren

Uit hetzelfde onderzoek is ook gebleken dat 70% van de consumenten vindt dat websites beter ingericht moeten worden op mobiele aankopen. De grootste barrières die mensen ondervinden bij mobiele inkopen zijn een te klein scherm, slecht werkende websites en een gevoel van onveiligheid bij het afrekenen. Er zijn dus nog wat aanpassingen nodig om consumenten optimaal te laten shoppen via mobiele apparaten.

De verwachting is dat consumenten in de eerste helft van 2013 vaker via een smartphone of tablet gaan bestellen dan het afgelopen jaar is gebeurd. Om deze stijging door te zetten dienen webshops optimaal te functioneren.

Bent u nieuwsgierig naar de mogelijkheden van mobiele marketing? Neem dan gerust vrijblijvend contact met Internetiq op. Dit kunt u doen door te bellen naar 020 78 52 908, dan wel door het contactformulier in te vullen.