Neem contact op

Het einde van de gem. positie

oktober 7th, 2019

Google heeft besloten om de ‘gemiddelde positie’ uit de kolommen te halen. Ze hebben besloten om dit per september komt te vervallen. In plaats daarvan worden er vier nieuwe positiestatistieken toegevoegd. Door deze verandering zouden adverteerders beter inzicht moeten krijgen in de gemiddelde positie.

Wat deed deze statistiek?

De ‘Gemiddelde positie’ gaf belangrijke informatie over je advertenties. Het had ook grote invloed op de doorklikpercentage, kosten per klik en conversies. Hoe hoger je advertentie stond en hoe lager je je ‘gemiddelde positie’ dus was, hoe groter de kans op klikken.

De advertentiepositie gaf inzicht in de positie van jouw advertentie in vergelijking met de concurrentie. De positie ging van 1 tot en met 7. Hierbij was 1 de toppositie en 7 het laagst. Bij 2 zal jouw advertentie onder die van de concurrentie staan.

Soms wordt een advertentie alleen onderaan de pagina weergegeven. Onder de organische resultaten dus. Hier werd wel geregistreerd dat je op positie 1 van de advertenties stond. Daarom gaf dit soms onduidelijk. Ook geeft de ‘gemiddelde positie’ af en toe een vertekend beeld. We laten dit zien aan de hand van een voorbeeld.

Vertoning op positie 1 + Vertoning op positie 3 + Geen vertoning = Gemiddelde positie 2
Vertoning op positie 2 + Vertoning op positie 2 + Vertoning op positie 2 = Gemiddelde positie 2

Bij zowel de eerste als bij de tweede is de gemiddelde positie 2, maar liggen de posities wel uit elkaar.

De nieuwe statistieken

Als aanvulling op deze statistieken heeft Google “Search absolute top vertoningspercentage” en “Search (Top) IS” uitgerold. Als u de positie wilt optimaliseren, zijn dit de beste statistieken om te gebruiken.

Top impression rate: Deze statistiek vertelt hoeveel van de vertoningen aan de top van de zoekresultatenpagina vertoond zijn. Dit in vergelijking met alle andere vertoningen. Het is daarom goed om te weten wat het onderscheid is tussen de absolute toppositie en de toppositie. Informatie hierover vind u in de afbeelding onderaan dit kopje. Een simpele berekening voor deze statistiek is top resultaten gedeeld door alle resultaten.

Absolute top impression rate: Deze statistiek vertelt hoeveel vertoningen aan de absolute top vertoond zijn. In de afbeelding hieronder wordt ook aangegeven wat de absolute top is. Ook voor deze statistiek is een simpele berekening, namelijk de absolute top resultaten gedeeld door alle resultaten.

Top impression share: Deze statistiek vertelt hoe vaak een adverteerder in de top positie is aangegeven. Dit in vergelijking met het aantal beschikbare impressies aan de top.

Absolute top impression share: Deze statistiek vertelt hoe vaak de advertentie aan de absolute top stond. Dit in vergelijking met het aantal beschikbare impressies.

Retail Managment Software - DatoCapital

Visuele content maken voor linkbuilding

mei 9th, 2019

Visueel is fijner om te zien dan alleen maar tekst, tekst en nog eens tekst op het internet(ik hoop dat jullie met me eens zijn). Ook door visuele content kan er worden gelinkbuild. Hoe dan vraagt u zich af? Fijn dat u er over begint. Vandaag heb ik 3 linkbuilding strategieën wat u kunt toepassen voor uw eigen website!

Visuele Content maken voor Linkbuilding

Infographic

In één oogopslag de boodschap te laten overbrengen is precies wat de bedoeling is van een Infographic. Ten tweede zorgt het ook voor een levendige pagina, dit zorgt ervoor dat de bezoeker ook langer op de pagina blijft. Visuele content inzetten is zowel goed voor de bezoeker als voor de content maker zelf.  Hierdoor moet de content maker goed nadenken over zijn content en hoe hij zo compact mogelijk zijn boodschap kan overbrengen.

Het grote voordeel van het maken van Infographic is dat ze heel makkelijk te delen zijn op het sociale media. Denk bijvoorbeeld aan Facebook, Twitter of Pintererst. Tekstuele content wordt minder snel gedeeld dan content origineel is.

Langdurige acquisitie

Het is een oude linkbuilding techniek wat in de loop van de tijd verwaterd is. Er gaat iets ontzettend groots gebeuren in de online marketing wereld, maar wat zegt Google hierover? Pak hier dan een quote van en maak hier een afbeelding van. En plaats hier extra informatie bij onder de afbeelding. Hierdoor weet Google (de zoekmachine) waar het over gaat.

Eigen afbeelding gebruikt

Het kan zo zijn dat u een eigen afbeelding heb gebruikt voor een artikel. Soms kopiëren mensen, zonder na te denken deze afbeelding en plaatsen het vervolgens op hun eigen website. Dit is dus een kans voor een backlink. Bericht deze organisatie en vraag een link naar het artikel waar die vandaan komt. Controleer uiteraard wel of het een goede website is op Majestic, anders kunt u later deze link weer blokkeren.

 

3 Content strategieën voor linkbuilding

mei 1st, 2019

Content maken is één van de grootste bezigheden van een online marketeer. Er zijn genoeg manieren om content toe te passen voor Linkbuilding. Gastbloggen is hier een mooi voorbeeld van. Alleen het zou apart zijn als ik hier weer over zou schrijven, terwijl ik hier al over heb geschreven. Ik zal manieren toelichten hoe u kunt linkbuilden, door gebruik te maken van content!

Wees de bron

Content strategie voor linkbuilding

De eerste content strategie voor linkbuilding noemen wij: Wees de Bron. Er zijn altijd sites in uw branche die erg populair zijn. Bij mij in de branche, is Frankwatching een populaire site. Tevens kan ik ook genieten van de nieuwsfeitjes van Emerce. Deze sites krijgen ongelofelijk veel backlinks. Verzamel als organisatie een lijst met allemaal bronnen, wat u voor uzelf kunt gebruiken.

Als u een lijst heeft samengesteld met die sites, stel dan een lijst op met onderwerpen waarvan u weet wat populair zijn binnen uw branche. Pak dan een onderwerp, stroop uw mouwen op en ga schrijven! Zorg voor unieke content en maak gebruik van meerdere bronnen. Hierdoor spreekt u direct uw doelgroep aan. Tevens heeft u unieke content en bent u de bron van informatie. Dit kan ontzettend veel backlinks opleveren, maar zorg er wel voor dat een artikel of blogpost makkelijk te delen is!

Woordenboek strategie

Wat ook voor veel verkeer en backlinks kan zorgen, is het woordenboek strategie. Het woordenboek strategie is dat bepaalde vakjargon of bepaalde termen worden uitgelegd/beschreven op een pagina. In elke branche zijn er bepaalde vakjargon of bepaalde termen die niet iedereen zal kennen. Daarom is er een kans voor, u om toe te lichten wat die termen precies zijn. Het klinkt heel simpel maar kan ook heel effectief zijn. Het kan zo zijn dat bloggers over die termen gaan schrijven en u als de bron zien! Misschien zelfs wel concurrenten of vakgenoten die met deze termen bezig zijn.

Het is een goed begin om backlinks te werven en tevens ook waardevolle informatie schenken aan uw bezoekers. Ook worden deze termen nog eens vaak gezocht in één van onze zoekmachines. Hierdoor komt nieuw publiek naar uw website en dit kan ook voor vele backlinks zorgen.

Content strategie voor linkbuilding (2)

Eerste Review

Als laatste content strategie voor linkbuilding, is een eerste review over iets schrijven. Er komt iets nieuws aan, binnen uw branche. Stel er zou een nieuwe Google komen. Dan zouden ik er gelijk iets over schrijven en zorgen dat ik als één van de eerste ben. Hierdoor zal ik gelijk in de spotlights komen en mijn pagina zal veel worden bezocht. Zorg er ook voor dat uw review wel anders is dan anderen, zorg dat u een eigen invalshoek hebt en wees uniek. Het is ontzettend vervelend als u opzoek bent naar een review en u komt telkens dezelfde structuur tegen.

Kapotte links repareren

april 24th, 2019

Helaas gebeurt het elke organisatie, links die met een slechte trustflow naar uw website toe linken. Dit gaat helaas wel ten koste van uw website. Maar hoe moet dit worden achterhaald of opgelost? In dit artikel wordt er beschreven hoe dit achterhaald en opgelost kan worden. Tevens is er ook een andere manier om kapotte links repareren, dit wordt verder toegelicht.

Kapotte links naar/op uw website blokkeren

Bedrijven richten zich voornamelijk op nieuwe links, alleen vergeten ze soms dat er ook slechte links naar de website komen. Uiteraard is dit niet gewenst. Het is handig dat u zowel intern als extern kijkt. Hiermee wil ik zeggen dat er intern (uw eigen website) linkjes zijn die nergens naar toe leiden. Dit klinkt misschien gek, maar er worden soms pagina’s verwijdert van andere websites. Heeft u een artikel die er naar toe verwijst, dan leidt die link dus nergens naar. Met extern bedoel ik dat er andere websites linken naar jou websites, backlinks dus.

Interne link checker

Oudere artikelen zullen naar andere website / pagina's linken die misschien helemaal niet meer bestaan. Dit is uiteraard niet gewenst. Om dit te kunnen controleren is er een mooie tool, namelijk de broken link checker. Hiermee kunt u gemakkelijk zien welke kapotte links er zijn binnen uw website. Zorg ervoor dat deze links worden gerepareerd en weer verwijzen naar een andere pagina.

Back link checker

Via vele tools kan er worden gekeken, welke backlinks er naar uw website komen. U kunt gebruik maken van Majestic, Google Analytics of Google Search Console. Met deze tools kunt u zien welke links er naar uw website leiden. Ook bij deze links kunt u weer controleren of ze sterk genoeg zijn in Majestic.

Websites blokkeren

Vervolgens is het zaak om de gevonden kapotte links te repareren. Interne links kunt u simpel gezegd naar een andere pagina linken, dit is een kwestie van een nieuwe URL's toevoegen. Externe links repareren is weer een ander verhaal. Via Google Search Console kunt u deze links uitsluiten. Houd nauwlettend in de gaten of dit effect heeft op uw Trust Flow. Als u linkjes uitsluit, zal uw Citation Flow uiteraard gaan dalen. Dit komt omdat uw minder links naar uw website krijgt.

Andere manier van kapotte links repareren

Deze manier kost meer tijd en vergt ook een beetje geluk. Tevens is dit wel een van de betere manieren om te linkbuilden. Open een van uw SEO tools en kopieer daar de URL van een sterke website in binnen de gewenste branche die u wilt. Liever wel een informatieve site en geen commerciële site. Onderzoek of deze website kapotte links heeft. Elke grote website bevat kapotte links die nergens naar toe leiden. Bijvoorbeeld een artikel dat wordt geschreven wat over link ruilen gaat. Alleen in dat artikel staat een link die nergens naar toe gaat. Ik zou deze website kunnen benaderen en vragen of hij naar mij zou kunnen linken! Zo heeft die website weer een kapotte link gerepareerd en heb ik weer een link naar een artikel! Een win-win situatie dus.

Mocht u een kapotte link vinden, maar u heeft daar geen artikel over, schrijf er dan zelf één! Hierdoor blijft uw blog actueel en zorgt u dat uw website levendig blijft, mocht die persoon toch liever niet naar u willen linken.

Hoe ziet mijn linkprofiel er uit?

Wilt u weten hoe uw linkprofiel in elkaar steekt? Doet u het goed of kan het nog beter? Neem contact op en krijg inzicht in uw profiel!

Gastbloggen – How to do

april 17th, 2019

Gastbloggen is niet heel ingewikkeld, het is gelukkig geen abracadabra. Alleen kost het veel moeite om dit te uit te voeren. Gastbloggen is een artikel schrijven op een andere website. In dit artikel moet je linken naar je eigen website. Het klinkt heel makkelijk, maar er moet goed worden nagedacht over hoe dit wordt uitgevoerd. In dit artikel lees je hoe je een start kan maken met gastbloggen.

Wat is uw doel?

Voordat je aan gastbloggen begint, is het belangrijk dat er een doel wordt gesteld. Als je al een doel voor ogen hebt richting de toekomst dan ben je goed op weg om goed te kunnen gastbloggen. Er zijn 3 doelen die gebonden zijn aan het gastbloggen:

#1 Je bent de autoriteit in uw vakgebied.

#2 Krijg goede traffic naar uw website, die geïnteresseerd zijn in uw vakgebied.

#3 Backlinks krijgen naar uw website.

Met de juiste content zou je al het bovenstaande kunnen toepassen. Als u #1 of #2  wilt toepassen, moet er een blog worden gevonden met een betrokken publiek. Als je voor #3 gaat, moet er worden gekeken of de blogsite sterk is. Dit kan uiteraard met tools worden gemeten, zoals SEO Moz of Majestic. Als u weet wat uw doelen zijn, weet u welk artikel u op welke blogpagina moet zetten.

Hoe moet je de gastblog sites vinden?

Als eerste moet er worden gekeken of het mogelijk is om artikelen te plaatsen. Ook moet er worden gekeken of het sites zijn die relevant zijn voor je branche. Dus als autobedrijf op een online marketing gastblog schrijven is niet heel relevant.  De volgende criteria zijn belangrijk om te weten of ze actief zijn en of dit de juiste blogsite is.

  • Het publiek dat op de gewenste blog site komt, moet uw content leuk vinden.
  • De content moet aansluiten bij je branche.
  • De blogs moeten actief zijn (Regelmatig berichten plaatsen op sociale media).
  • Blogs moeten zorgen voor interactie.

Als je beleg verkoopt, wilt u een blogsite vinden over broodjes, die bijvoorbeeld veel bezoekers trekt die bakkers zijn of ondernemers die een broodjeszaak hebben. Zij moeten het ook leuk vinden om te lezen over wat voor soort beleg ze kunnen gebruiken. Het beste scenario is dat ze ook nog betrokken zijn.

Gastblogs zoeken

Er zijn vele manieren om gastblogs te vinden. Maar laten we eerst met de makkelijkste beginnen. Door op Google naar gastblogs te zoeken. Vervang zoekwoord of keyword door uw gewenste zoekwoord.

  • Zoekwoord "plaats een gastblog";
  • Keyword"gastblog";
  • Zoekwoord "gastartikel schrijven";
  • Keyword "gastblog van"
  • Gastblog

Helaas is dit geen 100% garantie dat dit leidt naar een gastblog website, maar dit moet u wel op de goede weg helpen. Tevens is het ook een idee om op sociale media te gaan zoeken naar gastblogs. Twitter is een uitstekende manier om blogs te vinden. Probeer hier dan ook hetzelfde trucje te gebruiken.

Concurrentie backlinks

De concurrentie kan ook deze truc gebruiken, dus waarom niet kijken hoe zij het doen? Dit is mogelijk mocht u toegang hebben tot tools die kunnen kijken wat welke backlinks uw concurrenten hebben. Denk hierbij aan Majestic SEO & Moz tools. Dit zijn beide gemakkelijke tools die laten zien waar de concurrenten de links vandaan halen.

Weten waarover je gaat schrijven

Een artikel / blogpost is zo gemaakt uiteraard. U moet erachter komen wat de bezoekers leuk vinden om te lezen. Bekijk bijvoorbeeld welke blogs de meeste likes hebben.  Maar er moet ook rekening worden gehouden met de content zelf, zoals:

  • Op wat welk niveau zitten de lezers? Zijn het beginnende lezers (weten bijvoorbeeld niks over online marketing) of zijn het allemaal experts binnen hun vakgebied?
  • Welk type publiek komt er? Is het business to business of meer gericht naar consumenten toe?
  • Wat voor type content maken ze? Tutorials, schrijven ze heel natuurlijk of is er heel stapsgewijs geschreven?

 

Wel of niet doen?

Overall is het een hele sterke linkbuilding strategie. Er is echter één grote MAAR. Het kost veel tijd en energie. Tevens moet uw eigen website ook van goede content voorzien. Het kost zoveel energie, omdat er eerst een juiste gastblog website moet worden gevonden. Bekijk ook van deze sites wat de scores zijn! Ten tweede, analyseer de posts die er al zijn geschreven. Ten slotte, schrijf uw artikel! Dit kan ontzettend goed uitpakken en veel traffic naar uw website genereren. Daarnaast kan je ook nog eens sterke links naar uw website krijgen.

Dus DOEN!

Uw linkprofiel verbeteren?

Vraag de gratis linkbuilding scan aan en laat onze experts er naar kijken!

Link ruilen: de do’s en dont’s in 2019

april 10th, 2019

Link ruilen is één van de vele manieren om uw link profiel aan te scherpen. Op het internet wordt er niet heel positief op link ruilen gesproken. Ik begrijp waar dit vandaan komt. Link ruilen kan makkelijk gestraft worden door Google en kan zo uw website omlaag halen in de zoekresultaten. Daarom vind ik het belangrijk dat ik toelicht welke linkruil-opties er zijn. Ook zal ik mijn 'weervoorspelling' geven bij elke soorten link ruil mogelijkheden.

Link ruilen

U mag uiteraard deze infographic delen. Graag zelfs! 🙂 Vergeet dan niet te linken naar dit artikel voor meer uitleg!

Ab link ruilen

AB link ruil is de makkelijkste manier van ruilen die er is. Deze ruil is ook heel eenvoudig te traceren door Google. Dit werkt op deze manier.

Website A linkt naar website B en website B linkt naar website A.

Google ziet dit als een directe link ruil en dit zorgt voor een penalty. Ook worden deze links vaak tegelijkertijd geplaatst op beide websites. Dit maakt het makkelijk voor Google, om te laten zien dat er een AB-link ruil wordt toegepast.

ABC link ruilen

Dit wordt alweer ingewikkelder. Drie onderlinge websites linken naar elkaar toe zodat er een circletje ontstaat.

Website A linkt naar website B en website B linkt naar website C, vervolgens linkt C weer naar A.

Dit ziet er al wat complexer uit en wat moeilijker om te zien voor Google. Maar het wordt toch goed door Google gefilterd en hier zou u een 'penalty' voor kunnen krijgen. Dus ik adviseer u dit om niet te doen!

Slimme link ruilen

Het kan zo zijn dat u in bezit bent van heel veel websites. Dat kan heel gunstig zijn. Hiermee zou u een website kunnen benaderen die voor jou relevant is en dan kunt de eigenaar een link vanaf een van uw websites aanbieden. Dus als voorbeeld: Ik ben Jordi en werk voor een sport instantie en ik zou graag een linkje willen op een andere sport instantie. Ik vind de juiste persoon, persoon b, die dat wilt doen.  Alleen persoon b wilt een linkje bijvoorbeeld op een nieuwssite plaatsen, voor zijn nieuwssite. Plaats ik zijn link en hij mijn link.

Nu bent u niet direct aan het ruilen maar op een andere manier, waardoor jij een relevante link hebt en hij ook.

Linkjes aanschaffen

Eigenlijk nog makkelijker dan alle andere manieren van link ruilen. Het kan wel aardig wat kosten. Ik zou adviseren als u er geen tijd in wilt stoppen en u snapt hoe linkbuilding werkt, dan zou u dit kunnen doen. Zorg wel dat er geen maandelijks abonnement wordt aangeschaft. Maar een eenmalige bedrag betalen zou geen probleem moeten zijn! Let wel op, ook dit kan Google doorhebben. Pas dus op wanneer u zich in dit grijze gebied begeeft.

Forum beantwoorden

Als u graag mensen wilt helpen die met een vraag zitten, is dit ideaal. Stel ik bezit een website die over sporten gaat.  U vindt op een forum site een vraag over afvallen. En u kan iemand oprecht helpen met een vraag en dit toelichten met een link van uw site is dit ook een backlink! Belangrijk is wel dat er niet gespamd word, maar iemand oprecht helpen. Tevens moet u goed opletten of het forum links plaatst als een "follow" of "nofollow" link.

Samenvattend

Link ruilen heeft zo zijn positieve en negatieve kanten. AB of ABC link ruilen kunnen makkelijk bestraft worden door Google. Hierdoor kun je een penalty van Google krijgen. En dit leidt uiteindelijk tot een verlaging uit de zoekresultaten. In sommige gevallen gaat Google zelfs over tot het compleet verwijderen van een website uit de zoekresultaten. De beste manier van link ruilen is de slimme manier. Een vraag beantwoorden op forums is echt een leuke/creatieve manier om te linkbuilden. Linkjes aanschaffen heeft zo zijn positieve of negatieve kanten.

Hulp nodig bij linkbuilding? Of de infographic downloaden en hergebruiken?

Heeft u hulp nodig bij het link builden of link ruilen. Neem dan contact met ons op via onze nieuwe actie!

Er kan zeker gebruik van onze infographic worden gemaakt! Dat mag zeker, graag zelfs 🙂 Alleen vragen we wel een linkje terug naar onze website, zodat we Jordi een schouderklopje kunnen geven dat hij zijn werk aan de wereld verspreid!

Google plus stopt!

april 5th, 2019

Google plus stopt!

Op 2 April 2019 is de stekker van dit sociale platform eruit getrokken. Vorige maand waren er al beperkingen en ook binnen de app werden de mogelijkheden steeds minder. Het sociale platform werd in Juni 2011 uit de grond gestampt. Tevens was deze dienst alleen toegankelijk voor de mensen die een uitnodiging hebben ontvangen.  Dit sociale media platform wilde de strijd aangaan met Twitter en Facebook. In 2011 was het al de vierde poging om het sociale media platform uit te breiden naar een van de grootste van de wereld. Helaas heeft het nooit het succes opgeleverd, waar ze op hadden gehoopt.

Waarom ging het mis?

Toen het platform ontstond ging het eigenlijk mis. Als bedrijf is het belangrijk dat er altijd één naam naar de buitenwereld moet worden gecommuniceerd.  Was het nou Google Plus? Of was het Google+? Nee het is G+!? Dit werkte niet in het voordeel van Google zelf. Na deze fout hebben ze nog een grote fout gemaakt. Hierdoor deden ze zichzelf de das om.

Grote data lek

Van ruim 500.000 gebruikers zijn de gegevens op straat beland. Google heeft dit heel lang stil gehouden. Alle Sociale media platformen hebben altijd onder een vergrootglas gelegen. Dit komt ook door Facebook. Zij hebben ook een hele grote data lek gehad. Dit ging om tientallen miljoen gebruikers. Het gerucht ging rond dat Nederlandse gebruikers hier niet het dupe van waren.

De vorige lek was niks vergeleken de lek die in eind 2018 plaats vond. Ruim 52,5 miljoen gebruikers waren dit keer getroffen. Hierdoor ging ze eerder stoppen dan dat er daadwerkelijk gepland. Eerst zou het sociale media platform in Augustus 2019 gaan stoppen. Maar het werd toch tijd om al eerder de stekker eruit te trekken.

 

Leak

Belangrijke data omtrent Google+

Bij bepaalde data was te zien waarbij, ze langzamerhand de stekker van het Sociale platform eruit gingen trekken. Dit opgesomd op een rijtje.

4 Februari 2019

Ik weet het, dit is al geweest. Maar vanaf die data wat het niet meer mogelijk om een Google+ profiel aan te maken. Ook geen pagina’s, events en community ’s. Ook is het niet meer mogelijk om te reageren onder een blogpost.

Start maart 2019

Dit klopt ook, ik ben een maand te laat. Maar goed. Destijds hadden ze de optie aangeboden om de gegevens van het profiel te kunnen downloaden. Een ook konden er berichten uit openbare community ‘s worden gedownload.

Deze week / komende weken

Deze week worden langzamerhand alle pagina’s verwijderd. Dit zal even duren voordat Google dit allemaal heeft gedaan. Ook worden de inlogknoppen van het sociale platform wordt vervangen door het bekende logo van Google zelf.

Waarom beginnen aan linkbuilding?

maart 27th, 2019

Linkbuilden

Linkbuilding is een van de vele manieren om je website hoger in Google te krijgen. Alleen wordt dit helaas vaak over het hoofd gezien. De meesten zijn bezig met homepage optimalisatie en vergeten daarbij linkbuliding. Om deze reden besteden wij een paar weken lang aandacht aan het schrijven over linkbuilding.

De volgende onderwerpen komen van pas!

Hoe ziet mijn link profiel er uit?

Bent u benieuwd hoe uw link profiel er uit ziet?

Waarom beginnen aan linkbuilding

Waarom beginnen aan linkbuilding?

Zoals ik al had gezegd is dit de vergeten SEO strategie. Linkbuilding kan zorgen voor de laatste boost die je website nodig heeft om goed te scoren.  Meestal is de website zodanig geoptimaliseerd dat het lijkt dat er niks meer verbeterd kan worden. Dit is echter een misvatting. Aan alles valt wat te schroeven. Dus ik zou graag de laatste SEO truc weer in leven willen schoppen. Deze techniek zorgt uiteindelijk dat er meer verkeer naar je website gaat. Tevens word je beter gevonden in Google. En meer bezoekers leidt uiteindelijk tot meer conversies.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilen is het actief inzamelen van links van andere websites die linken naar jouw eigen website. De links zou je kunnen zien als stemmen. Google ziet de hoeveelheid stemmen die naar je website leiden. Google vindt grotere stemmen (grote / bekende website) relevanter dan stemmen van kleinere websites. Zo wordt er geprobeerd om een goed linkprofiel te creëren. Tevens moet er ook gekeken worden naar de relevantie van de link die naar uw website leidt. Het is bijvoorbeeld gek als wij als online marketingbureau linken naar een kinderdagopvang. Probeer zo veel mogelijk relevante links naar je eigen website(s) te laten linken.

Soorten linkbuilding

Het linkbuilden is niet alleen maar linkjes ruilen naar andere websites. Er zijn nog veel meer manieren om te linkbuilden. Op dit moment zijn dit naar mijn mening de meest populaire linkbuild strategieën.

  • Linkruilen
  • Gast bloggen / zelf bloggen
  • Kapotte links repareren
  • Unieke content schrijven
  • Visuele content maken.

Deze worden in de komende weken gepost.

Linkbuilding termen

In de linkbuilding branche worden er veel termen gebruikt. De termen komen van twee leveranciers. MOZ en Majestic. Deze 4 termen kom je overal tegen als je aan het linkbuilden bent.

Domain Authority / Domein Autoriteit

De domein autoriteit is een rapport cijfer van je gehele website. Deze waarde ligt tussen de 1 en de 100. 1 is heel slecht en 100 is perfect. De score laat zijn hoe SEO technisch je website is ingericht. Je linkprofiel bepaalt voor een deel je score. Tevens kan je linkprofiel dit cijfer een enorme boost geven.

Page Authority / Pagina Autoriteit

Dit werkt precies hetzelfde als de domein autoriteit. Alleen dit geldt alleen voor elke individuele pagina.

Majestic scores

Citation Flow

Citation Flow is een maateenheid die voorspelt wat voor invloed een URL heeft van een webpagina. Deze score is deels gebaseerd op de hoeveel links naar de URL leiden. Hoe meer links naar de website leiden, hoe hoger de Citation Flow wordt. De score wordt hoger (van je eigen website) als je URL's linkt met een hoge Citation flow, dan URL's met een lagere score.

Trust Flow

Trust Flow is een maateenheid op een schaal 1 t/m 100, wat voorspelt hoe betrouwbaar een URL is.  Hoe hoger het aantal betrouwbare links naar de website leiden, hoe hoger je Trust Flow zal zijn.

Kort samengevat

Linkbuilding is niet zo 1,2 en 3 gedaan. Er moet goed worden nagedacht wat voor soort links er op je website komen en wat voor score ze hebben. Daarnaast heeft u liever één goede link dan vijf gemiddelde links. Het is een puzzel die moeilijk te maken is. Tevens wel een leuke klus dat zorgvuldig aangepakt moet worden. Als er goed wordt gelinkbuild kan dit een enorme boost geven aan de gewenste website.

Landelijke opschoondag

Hoe ziet mijn link profiel eruit?

De komende maand hebben wij een actie rondom de landelijke opschoondag. Daar kunt u aanvragen hoe uw link profiel eruit ziet en ja we kunnen hem ook opschonen!

5 meest gemaakte SEO fouten

november 9th, 2018
keyword-research

Hoe vermijd je ze?

Weet u niet zeker waarom u niet #1 scoort met uw focus keywords in Google? U maakt waarschijnlijk een van de fouten die andere ook maken. Wij geven u een overzicht van de meest gemaakte fouten bij SEO. Daarnaast zullen we u ook uitleggen hoe u dit kan vermijden of kan oplossen!

#1 Scoren op de verkeerde keywords

Als u ervoor wilt zorgen dat u hoog in Google scoort moet u de juiste keywords gebruiken op elke pagina. Wij komen regelmatig tegen dat site beheerders te ‘algemene’ keywords gebruiken. Als u een relatief klein bedrijf hebt en u wilt gevonden worden op ‘huur auto’, dan legt u de lat te hoog. U moet met iets veel specifieker komen dan dat. Anders concurreert u met alle andere ‘’huur auto bedrijven’’ over de hele wereld, en dat is onmogelijk om te doen! Dus zorg ervoor dat u het gebied van waar uw bedrijf zit toevoegt aan de keywords. Dit zorgt ervoor dat uw keyword  een long-tail keyword wordt, zoals we dat noemen. In het geval van het auto verhuur bedrijf zou het bijvoorbeeld "auto huren kreta" kunnen zijn als u auto verhuurt op Kreta.

Hoe langer en specifieker de keywords zijn, hoe hoger uw kans is om te scoren op dat keyword. Anderzijds geldt natuurlijk ook dat het zoekvolume van het keyword afneemt. Immers, het keyword is een stuk specifieker en dat wordt over algemeen minder gezocht dan brede, algemene keywords. U kunt dit compenseren door een groot aantal pagina’s op uw site te optimaliseren voor verschillende long-tail keywords. Uw website genereert uiteindelijk meer verkeer voor al deze long-tail keywords, wat zorgt voor een betere conversieratio dan een algemeen keyword.

Website snelheid

#2 Sneller is altijd beter

Google PageSpeed Insights

Vergeet ook zeker niet de snelheid van de website. Hoe sneller de website, hoe hoger Google u mogelijk zal ranken. Er is een zeer nuttige tool van Google om zelf uw sitesnelheid te controleren: Google PageSpeed Insights. Deze tool geeft u een overzicht welke aspecten verbeterd moeten worden om de snelheid van een bepaalde pagina te verhogen.

Afbeeldingen optimaliseren

Een van de dingen die wij aanraden is om de afbeeldingen en foto's te optimaliseren. Veel websites hebben afbeeldingen die relatief groot zijn, wat dus veel tijd nodig heeft om te laden. Het formaat van de foto aanpassen kan de snelheid van uw site al verhogen. Als u een WordPress website heeft, kunt u dit snel doen door een plugin te installeren die dit voor u doet! Hoewel handmatig coderen vaak de betere oplossing is.

Browser caching

Een andere tip is om browser caching en gzip-compressie in te schakelen. Browser caching zorgt ervoor dat uw website sneller laadt voor terugkerende bezoekers. Gzip-compressie comprimeert statische bestanden, zoals tekst en afbeeldingen, waardoor ze sneller worden geladen in uw browser.

Call-to-action

#3 Geen Call-to-action

Het doel is online verkopen

U heeft uw website geoptimaliseerd voor zoekmachines en ontvangt inmiddels veel bezoekers. Maar dat is eigenlijk helemaal niet uw doel! Want zelfs duizenden bezoekers zijn alleen interessant als er ook veel bezoekers besluiten om een conversie te realiseren op uw website. Of het nu het invullen van een formulier is of het bestellen van een product, een bezoeker die niet converteert op uw website is niks waard. Conversie-optimalisatie is in dit geval heel erg belangrijk. Door uw website juist in te richten is het mogelijk meer conversies te realiseren. De beste manier om dit voor elkaar te krijgen is om de call-to-actions (CTA) juist in te richten. CTA's zijn bijvoorbeeld afbeeldingen, teksten en/of buttons die uw bezoekers over halen om een specifieke actie te ondernemen. In feite geeft u met een CTA aan wat iemand kan doen op uw website.

Gebruik een duidelijke vervolgactie

Het is belangrijk om er voor te zorgen dat iedere pagina één call-to-action heeft. Hiermee geeft u duidelijk weer wat het doel is van de pagina en is dit gelijk duidelijk. Als u meerdere knoppen toe zou voegen dan verliest de bezoeker van uw website de focus en komen ze niet terecht bij dat gene waar u wilt dat ze terecht komen. Denk dus na wat het juiste doel is van de pagina. Het is ook belangrijk dat de call-to-action zich onderscheidt van het ontwerp van de pagina. Het moet duidelijk zichtbaar zijn en niet worden gemist. Als de knop te veel verwerkt zit in het ontwerp van de pagina dan zal deze minder klikken genereren. Zorg dus vooral dat het opvalt: wees niet bang om een aparte kleur te gebruiken!

juiste-content

#4: Zoekresultaat niet optimaliseren

Vergeet de Metadata niet!

Metadata is wat er verschijnt op de pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines wanneer een website voor bepaalde zoekopdrachten verschijnt. Het bevat de titel van de pagina en de bijbehorende metabeschrijving. Als we het hebben over de paginatitel is het nog steeds een van de belangrijkste rankingfactoren voor een zoekmachine als Google. U moet er dus voor zorgen dat de titel voor iedere pagina correct is geoptimaliseerd. Dit betekent dat u het relevante trefwoord toevoegt aan elke specifieke pagina en ervoor zorgt dat uw paginatitel niet te lang is. Als uw paginatitel namelijk te lang is dan kapt Google deze af. U zou niet willen dat potentiële bezoekers niet de volledige titel kunnen lezen.

Als u uw metabeschrijvingen optimaliseert met duidelijke en aantrekkelijke delen van wat potentiële bezoekers op uw site kunnen vinden dan wordt het voor hen gemakkelijker om te zien of de informatie waar ze naar op zoek zijn ook echt op de pagina staat. Hoe waarschijnlijker het is dat potentiële bezoekers denken dat uw site een antwoord op uw zoekopdracht zal bieden, hoe meer verkeer een pagina krijgt.

#5: Missers wat betreft de inhoud

Schrijf voor de bezoeker

Het is belangrijk om er voor te zorgen dat elke pagina op de website fatsoenlijke inhoud bevat, ten minste 300 woorden. U moet er rekening mee houden dat u Google niet als uw publiek hoeft te beschouwen. U schrijft ten slotte voor die bezoeker, en niet voor Google. De missie van Google is alle informatie over de hele wereld te organiseren en de best mogelijke antwoorden te bieden. Daarom is het schrijven van kwaliteitsinhoud voor uw publiek iets wat eigenlijk vrijwel gelijk bij Google tot goedkeuring zal leiden.

Vermijd dubbele inhoud

Het schrijven van kwaliteit wil zeggen dat het gaat om originele inhoud, het is daarom belangrijk om dubbele inhoud met andere websites te voorkomen. Het moet ook niet zo zijn dat de pagina is gevuld met trefwoorden in de tekst. De bezoeker van uw site heeft geen baat aan een met trefwoorden gevulde tekst omdat dit de leesbaarheid vermindert.

Converteer website-verlaters alsnog!

december 7th, 2017

Iedere website heeft website-verlaters die niet converteren. Daar valt niets aan te doen. Een 100% conversieratio op je gehele website zou iedere online marketeer of bedrijfseigenaar wel willen, maar dat zal waarschijnlijk voor altijd een droom blijven. Om de conversieratio van je website een boost te geven kun je website-verlaters opnieuw bereiken met retargeting-campagnes. Wij geven jou in dit artikel graag meer inzicht in de wereld van retargeting en conversies.

Conversies, conversieratio?

Voor dat ik teveel de diepte in duik lijkt het mij handig kort uit te leggen wat een conversie is en wat de conversieratio inhoudt.

Conversies op een website

Is het de bedoeling dat men een formulier op je website invult of verkoop jij producten online? Dan kan je dit instellen als een doel, of ook wel een conversie. Een conversie vindt dus plaats op het moment dat een website-bezoeker iets doet wat jij wil dat ze uiteindelijk doen. Dit kan een aankoop zijn of een lead aanmelding, maar het kan net zo goed een nieuwsbrief-aanmelding zijn of klik op een belbutton. Dit verschilt per bedrijf en per website. Elk bedrijf dat online actief is moet hier over hebben nagedacht. Zonder conversies weet je niet waar je klanten vandaan komen en of je wel de juiste marketingactiviteiten benut. Vooral wanneer je retargeting in gaat zetten moet je zeker zijn dat conversies juist zijn ingesteld. Wanneer dit namelijk niet het geval is blijven je website-verlaters jouw advertenties zien, terwijl ze misschien allang zijn geconverteerd. Zonde van je geld en mega-frustrerend voor de gebruiker!

Wat is de conversieratio?

De conversieratio wordt uitgedrukt in een percentage en het geeft een verhouding weer tussen het aantal sessies op je website en het aantal conversies. Stel dat een webshop bijvoorbeeld 100 bezoekers heeft, waarvan er 10 een aankoop hebben, dan is de conversieratio 10%. Des te hoger dit percentage, des te beter je website en marketingactiviteiten presteren. De hoogte van dit percentage is ook afhankelijk van het type dienst of product dat je aanbiedt. Verkoop jij bijvoorbeeld cartridges online, dan zou een conversieratio van 9% mogelijk moeten zijn, terwijl kleding over het algemeen een veel lagere ratio hebben. Er zijn ook branches waarbij de ratio niet boven de 1% uit komt. Staar je daarom niet blind op dit percentage, maar kijk vooral of er wel een verbetering zichtbaar is year over year.

Tracking en Pixels

Wil je gebruik maken van Retargeting? Check dan altijd allereerst of alle tracking correct is ingesteld. Werkt Google Analytics naar behoren? Is de Facebook Pixel juist geïmplementeerd? Zijn de doelgroepen goed ingesteld binnen de verschillende advertentie-netwerken? Ga je gebruik maken van de Google AdWords Remarketing Tag of ga je doelgroepen importeren vanuit Google Analytics? Voor een juiste opzet en een sterk retargeting-plan, kunt u altijd contact opnemen en wij helpen je verder!

Terug naar retargeting

Retargeting

Via een Retargeting campagne geef je de bezoeker die al eerder je product of dienst heeft bekeken een herinneringsadvertentie. Naast dat je het product of de dienst nog een keer onder de aandacht brengt, kan je ook op deze manier een extra korting inzetten. Zo kun je de website-verlater alsnog overhalen om te converteren.

Aantal manieren

Dynamic Retargeting

Jij beheert een webshop met meerdere producten? Dan kan Dynamic Retargeting een oplossing bieden. Stel dat jij 10 verschillende t-shirts verkoopt, allen in 5 verschillende kleuren, dan zijn dit 50 potentiële advertenties! Dat is erg veel werk om allemaal in elkaar te zetten en ook om die complete targeting in te stellen is een flinke opdracht. Daarnaast verandert je voorraad ook om de zoveel weken / maanden en om dit bij te houden kan een hels karwei zijn. Door de tagging van je site goed in te richten en een correcte feed aan te maken, kun je dynamische advertenties inrichten waarvan de inhoud wordt aangepast naar wat men heeft bekeken op je site. Heeft men dat rode t-shirt bekeken? Dan ziet men dat rode t-shirt in de advertentie terug. Dynamic Retargeting is te gebruiken bij verschillende media, waaronder Display en Facebook.

Tijdelijke acties

In het verlengde van het vorige voorbeeld zijn tijdelijke acties. Vooral nu met de feestdagen is het slim om advertenties aan te passen. Benoem de kortingen en het tijdelijke aspect en zorg er voor dat de banner past bij het thema. Rond deze tijd zou dit uiteraard Kerst kunnen zijn.

Aanbieding

Een aanbieding in jouw retargeting-ad verwerken is slim. Men heeft namelijk al interesse in jouw product of dienst getoond, maar is afgehaakt. Vooral bij producten met een relatief hoge prijs kan het verstandig zijn om juist dan een aanbieding te doen. Je kan dit vergelijken als een enthousiaste “offline” verkoper. Op het punt dat een klant besluit om toch niet op zijn deal in te gaan, doet de verkoper nog een laatste nieuwe aanbieding om de klant over te halen.

Branding / Unique Selling Points

Elk bedrijf heeft iets unieks, anders doe je iets verkeerd. Als je geen korting aan wil bieden kan het ook sterk zijn om je op een USP te focussen. Snelle levering, betere voorwaarden, in de buurt of altijd bereikbaar. Het maakt niet uit. Wat is voor jouw bedrijf een echte USP? Gebruik dit!

Standaard ads

Heb je geen aanbieding om onder de aandacht te brengen en wil je je niet focussen op een USP? Dan kun je uiteraard ook ‘gewone’ retargeting-ads aanmaken, maar dit is niet aanbevolen.

Opties voor retargeting

Deze vorm van adverteren kan op verschillende manieren worden ingezet. Wat men vaak ziet zijn de advertenties die je voorbij ziet komen op bijvoorbeeld nu.nl. Dit wordt ook wel Display Retargeting genoemd. Retargeting is ook in te zetten binnen social media, zoals Facebook. Tevens is het ook mogelijk om gebruikers van Google via retargeting opnieuw te benaderen. Deze vorm van adverteren noemt noemt men ook wel RLSA, Remarketing Lists for Search Ads. Ik ga nu alleen op deze drie vormen in, maar er zijn talloze manieren om te retargeten.

Display Retargeting

Deze vorm van retargeting is wellicht de meest bekende vorm van adverteren. Je bent op een website geweest en vervolgens zie je banners van dit bedrijf terug op andere websites. Dit zijn display-banners. Deze worden gemaakt door het bedrijf of door een online marketing bureau als ons. Deze banners worden via een DSP of via het Google Display Netwerk verspreid. Door middel van eerdergenoemde tracking wordt de targeting ingericht op de juiste doelgroep en voilá.

Retargeting via Facebook

Een gewilde vorm van retargeting is Facebook retargeting. Er zijn miljoenen Nederlanders die gebruik maken van Facebook, Instagram, Messenger en Whatsapp, dus je bereik is in de basis gigantisch. Retargeting zorgt er voor dat je alleen advertenties laat zien aan hen die al op je website zijn geweest. Dit beperkt je bereik, maar kan leiden voor lagere kosten per conversie.

Meerdere opties

Facebook biedt verschillende vormen van advertenties aan en dit maakt het leuk om te testen welke variant het beste aansluit bij jouw doelgroep. Moet je gebruik maken van de image-ad of werkt de carrousel-ad beter? Gebruik je alleen afbeeldingen of ga je testen met video? Het is ook mogelijk om collectie-advertenties aan te maken, waardoor je in één advertentie meerdere producten kan tonen.

Facebook Carrousel Ads

 

Facebook Collection Ad

Voorbeeld

Een kledingwebwinkel zou deze laatste vorm goed kunnen gebruiken. Stel iemand heeft een rood t-shirt bekeken op jouw website. Op de productpagina staat een model met dat t-shirt en een broek en een paar schoenen aan die jij verkoopt. Laat in de advertentie dit model terugkomen en laat alle drie de producten zien als mogelijke click naar je website. Zo retarget je de gebruiker met dat rode t-shirt en je doet tegelijkertijd een potentiële upsell!

RLSA: Remarketing in Search

Stel dat een website-verlater opnieuw op zoek gaat naar jouw producten via Google, dan kan je gepersonaliseerde advertenties laten zien. Het is dan mogelijk om een extra korting aan te bieden via Google AdWords die alleen wordt getoond aan website-verlaters. Deze vorm van retargeting biedt meerdere opties. Je kunt een korting benoemen, maar je kunt ook agressiever bieden op bepaalde zoektermen en doelgroepen.

Hogere CPC voor heractivatie

Is iemand op jouw website is geweest en hij gaat weer zoeken naar jouw producten of diensten? Verhoog dan de max. CPC met bijvoorbeeld 50%. Op die manier ben jij bereid meer te betalen voor deze klik, waardoor jouw positie in de advertentierang stijgt. Hierdoor ziet men jouw advertentie sneller, wat weer kan leiden tot een conversie.

Dure keywords exclusief voor website-verlaters

Wil jij adverteren op bepaalde, dure keywords en heb jij al een redelijk aantal bezoekers op je site? Probeer dan eens RLSA. Je kunt namelijk ook instellen dat jouw Google AdWords advertenties alleen worden getoond wanneer men al op de site is geweest. Deze personen zou ik dan wel naar een geoptimaliseerde landing page doorsturen, zodat je dure klik niet verspild geld wordt en de gebruiker ook op iets nieuws terecht komt.

Hulp nodig?

Wil jij retargeting inzetten en kom je er zelf niet helemaal uit? Of maak jij al gebruik van retargeting, maar wil jij onderzoeken of dit wel op een correcte manier gebeurd? Laat het ons weten en wij zorgen er voor dat jouw bedrijf optimaal gebruik kan maken van retargeting!